call.me.helen | Jana Dudášiková | Travel diary no. 5 - BUKUREŠŤ

Jana Dudášiková Instagram

Travel diary no. 5 - BUKUREŠŤ Denné svetlo prekvapivo odhalilo krajšie mesto, akým sa nám zdalo v noci. Hneď ráno sme sa vybrali pred budovu parlamentu, ktorá je po Pentagone najrozsiahlejšou budovou na svete. Začala sa stavať v prvej polovici 80tych rokov a ešte stále nie je dokončená. Neskôr sme putovali do najväčšieho parku v Bukurešti. Prekvapilo ma, koľko dám a pánov v rokoch sa po parku prechádzalo. Dámy nalíčené, v letných šatoch, páni v košeliach a klobúkoch posedávali v tieni, vychutnávajúc si kávu či zmrzlinu. Také lenivé nedeľné popoludnie, no akoby sme sa vrátili o 70 rokov v čase. Navštívili sme dom, v ktorom žil so svojou rodinou Nicolae Ceaușescu, rumunský prezident v časoch totality, ktorý navždy zmenil tvár Bukurešti. Dal zbúrať 1/5 historických budov v meste vrátane prvej nemocnice v Rumunsku, storočného trhu, ktorý križoval hodvábnu cestu a mnoho kostolov, škôl... Večer sme sa pripojili na walkabout free walking tour. Projekt túr po meste ,,zadarmenko" funguje všade na svete, dokonca aj v Bratislave. Mali sme skvelú tourguide (od nej mám tieto ohurujúce info), ktorá nám okrem histórie budov priblížila aj históriu Rumunska, obzvlášť obdobie 80tych rokov kedy v Rumunsku prebehol nakrvavejší prevrat. Vstupné je podľa vášho uváženia. 😊Čiže kdekoľvek v Európe budete, neváhajte využiť takúto možnosť. Je to stokrát lepšie ako sa len bezcieľne motať po meste. Tiež si zistite, aké podujatia sa v meste počas vašej návštevy konajú. My sme navštívili arménsky festival, kde okrem možnosti ochutnať tradičné špeciality, bol kultúrny program, stánky s ich oblečením, šperkami... A pred ním sme sa pristavili pri koncerte klasickej hudby sláčikového kvarteta, zloženého z krásnych, no najmä nadaných dám. Nakoniec Bukurešť (tak, ako v podstate celé Rumunsko) predčila moje očakávania. Pred nami ostávajú posledné dva večery, snáď sa nám ich podarí využiť efektívne. La revedere, priatelia 😉

call.me.helen | Jana Dudášiková | Travel diary no. 4 - PARADOXY

Jana Dudášiková Instagram

Travel diary no. 4 - PARADOXY Ak ste čakali, že v Rumunsku uvidíte v strede mesta voz s koňom, nemýlili ste sa. Dokonca, ak by ste bývali na okraji mesta, vedľa činžiaku sa vám pokojne môžu pásť kravy. Zarážajú ma iné veci. Na stanici nájdete automat na knihy, ale lístky na MHD vám predá pani z okienka. Dokonca v hlavnom meste nenájdete automat na lístky na autobusy, trolejbusy a električky, len v metre na metro. Okienko však už o deviatej nájdete zatvorené. Ak by ste si chceli kúpiť kyticu kvetov, kvetinárstva o takomto čase ešte veselo predávajú. Romantika prevažuje nad praktickosťou. Ale to vraj nevadí, nech len kľudne nastúpime, revízor už o takom čase nepríde. Zatiaľ sme z 98% zažili v dedinách, mestách a ich okolí pekné a kvalitné cesty, avšak asfalt na hlavnom ťahu do hlavného mesta je taký zvlnený a hrboľatý, že "trasenú tortu" by ste mali hotovú po 3 km a stačilo by len držať nádobu. Čo potom po 127km 😉 Šoféri sú tu hrozní. Pri predbiehaní a prechádzaní z jedného pruhu do druhého smerovky takmer zásadne nepoužívajú, zastanú na kruháči, aby pred seba pustili auto z vedľajšej cesty. Kruháče im celkovo dosť robia problém, stále sa v ich okolí trúbi a včera sme na jednom videli "ťuknutie". Zaujímavé ale je, že ak sa na štvorprúdovej ceste bez semaforu postavíte pred prechod, okamžite zastanú autá v oboch smeroch a môžete bezpečne prejsť. Na Slovensku si hodnú chvíľu počkáte na jeden pruh. Bežní občania poväčšine dosť slušne hovoria po anglicky, ale pani na informáciách na vlakovej stanici v Sinaia na otázku, prečo mešká vlak, odpovie ,,No." A aj keď som zatiaľ hovorila o Rumunsku ako o čistom a bez bezdomovcov, v hlavnom meste to neplatí. Noc zrejme ešte väčšinu neporiadku a ,,škaredosti" zamaskovala, tak uvidíme, čo odhalí slnečný deň. Budíček nám po holuboch spravilo hodinové bubnovanie a zvonenie z kostola vedľa bytu, takže hor sa spoznávať. Ahojte ☺️

call.me.helen | Jana Dudášiková | Travel diary no. 3 - ZVLÁŠTNOSTI

Jana Dudášiková Instagram

Travel diary no. 3 - ZVLÁŠTNOSTI Včerajší deň ubehol ako voda. Navštívili sme hrad Bran, prezývaný tiež ,, Drakulov". Tento hrad inšpiroval Brama Stokera k napísaniu románu p Drakulovi, ale jeho skutočné sídlo je už zrúcanina. Prvou zvláštnosťou boli ceny vstupeniek. Absolútne porovnateľné so Slovenskom.A to nielen na hrade, ale všade. Dokonca aj ceny v reštauráciách - povedala by som, že ak sa dvaja ľudia v historickom centre najedia za 11€(3 jedlá a dve minerálky) tak je to oproti Slovensku ešte lacnejšie. Ďalšia zvláštnosť - čistota. Brašov je nádherné mesto, na každej zelenej ploche (napríklad aj kruhový objazd) sú posadené kvety, trávniky sú udržiavané, smeti na ulici žiadne. A ako Slovenke mi príde zvláštne, že nič z toho nie je poškodené, vylámané.. Proste ľudia vedia, že tieto úpravy skrášľujú okolie a udržiavajú to pekné. Za celý čas som v mestách nevidela jedného bezdomovca, okupujúceho lavičku v parku. Miesto toho v parku sedia starí páni a hrajú šach, prechádzajú sa mamičky s kočíkmi, páriky, turisti.. Ale čo mi najviac mozog "nepobere", je to, ako si niekto- obzvlášť Slováci- dovolia o Rumunsku tvrdiť, že je škaredé, špinavé, chudobné. Možno sú tu také časti, ale u nás ani tie najkrajšie mestá krásou nepredčili rumunské (i keď Banská Štiavnica im stúpa na päty). Dnes nás čaká hrad Peleș a poobede dorazíme do Bukurešti. Prajem pekný deň, priatelia 😊

call.me.helen | Jana Dudášiková | Travel diary no. 2: PREDSUDKY ,, Vám už úplne drbe?!

Travel diary no. 2: PREDSUDKY ,, Vám už úplne drbe?! " zareagoval môj otec, keď sme mu pred pár mesiacmi oznámili, kam sa chystáme cez leto.,, Ešte nech vás tam niekto okradne, unesie a predá na orgány." V podstate väčšina ľudí reagovala dosť podobne, vraj načo ideme do tej chudobnej, špinavej krajiny plnej cigáňov s zlodejov, trepať sa po tých rozbitých cestách, ešte niekde havarujeme.. . Ani my sme nevedeli, čo máme čakať. Zatiaľ som však videla len krásne udržiavané cesty, prípadne robotníkov makajúcich vo svižnom tempe, ako opravujú poškodené. Mestá sú čisté, ľudia pekne a slušne oblečení. A čo cigáni? Stretli sme sa s troma skupinami. Prvou sú chudobné ženy, núkajúce kytičky hosťom sediacim na terasách kaviarní.,, Ak nechceš kúpiť, tak aspoň peniaze daj, " žobrú po poľsky, keď zachytia náš slovanský jazyk☺️ Potom sú to hrdé rumunské cigánsky v krásnych pestrofarebných krojoch so šatkami na hlave, niektoré ovešané zlatom. Chlapi zase v čiernych nohaviciach, bielej košeli s vyčesanými vlasmi a cigaretou v ruke. Tretiu skupinu sme stretli dnes. Cestou autobusom do Brašova zrazu nastúpilo asi 20 rôzne poobliekaných Rómov. Zvyknutí na situáciu na Slovensku sme si pritiahli bližšie osobné veci a pripravili sa na jazdu plnú kriku, zápachu a pocitu nepohodlia a ohrozenia. Všetci si posadali na miesta a...... Nič. Celú cestu sa normálnou hlasitosťou rozprávali, slušne sedeli, zápach som necítila a po pár minútach som prestala kŕčovito držať kabelku a zavrela som oči, aby som si zdriemla. Postupne sa mi o Rumunsku mažú všetky mylné predstavy a predsudky a uvidíme, čo prinesie ďalší deň. Dobrú noc 😊

call.me.helen | Jana Dudášiková | Travel diary no. 1 - SVETLO NA KONCI TUNELA

Jana Dudášiková Instagram

Travel diary no. 1 - SVETLO NA KONCI TUNELA Dnes ráno sme vyrazili do nie úplne tradičnej dovenkovej destinácie. Rumunsko je v niečom presne také ako si ho mnohí predstavujú, ale v mnohom úplne odlišné. Len čo sme vyšli z letiska a zamierili na najbližšiu autobusovú zastávku, nastal prvý, nazvyme ho kultúrny šok. Na zastávke si totiž lístky zo žiadneho automatu nekúpite. Miesto toho vám ich predá pani sediaca v búdke meter krát meter, ktorá po anglicky nevie ani slovo, ale zato sa milo usmeje a rukami ukáže cenu ☺️Cestou do centra Cluj Napoca stretnete pána, ktorý má miesto nohy ako protézu nohu zo stola. Nechýbajú cigánky v tradičných pestrofarebných krojoch. Nedá mi však nevšimnúť si to, že Rumunsko je svojím výzorom najbližšie ku Slovensku. Nové budovy striedajú hrdzavé a rozpadajúce sa, medzi nádhernými historickými stavbami ako kaz svietia tie z obdobia socializmu. Scenéria cestou do Târgu Mureş sa nijak nelíši od tej, ktorú vidím každý týždeň cestou do Martina. V čom sa Rumuni úplne odlišujú je ich mentalita. Sú to najhostinnejší, najmilší, najsrdečnejší ľudia hádam v celej Európe. Tak napríklad- po príchode do mesta Turda sme sa chceli vybrať do známej Rumunskej,, sight to see "- Salina Turda, soľná baňa. Keďže to od stanice bolo 4km pešo do kopca neznámou krajinou, chceli sme využiť MHD avšak vyznať sa v rumunských rozpisoch MHD je jednoducho des. V prvom obchode som sa opýtala, či niekto vraví po anglicky. Nakupujúca pani/slečna okolo 30 sa hneď ochotne opýtala, ako nám môže pomôcť. Vysvetľovala, že potrebujeme zvláštny druh lístkov a že nech idem s ňou a počkám pred obchodom, ona ich kúpi pretože predavačky mi možno nebudú rozumieť. Po chvíli vyšla z obchodu, strčila mi do ruky 5 lístkov a popriala krásnu dovolenku. Rozbehla som sa za ňou, že jej predsa musím dať peniaze(v prepočte 5 eur) ale ona utekala preč, že nech peniaze minieme na nás. To som nikdy nezažila a asi nezažijem. Po návrate zo soľnej bane sme na stanici nevedeli nájsť čas odchodu autobusu do Târgu Mureş. Asi 70 ročný pán, ktorý pracoval v turistických info nám však veľmi ochotne rukami a nohami s prímesou ruštiny vysvetlil, kam sa mame postaviť a kedy autobus odchádza.

call.me.helen | Jana Dudášiková | Keď sa krútiš v kuchyni, aby si nachystala oku lahodiaci #brunch, ale v konečnom dôsledku je ti to na dve veci, lebo nevieš fotiť. 🤦‍♀️🤷‍♀️
Btw napravo je piña colada z fitcultu a chutí neskutočne(ale odporúčam pred podávaním vychladiť /pridať ľad). #fitfood #healthyfood #foodie #foodaddict #hamandeggs #veggies #bounty #cake #morning #ficult #slovakgirl #homecook #foodlover #yummy Instagram Photos | videos | post

Jana Dudášiková Instagram

Keď sa krútiš v kuchyni, aby si nachystala oku lahodiaci ale v konečnom dôsledku je ti to na dve veci, lebo nevieš fotiť. 🤦‍♀️🤷‍♀️ Btw napravo je piña colada z fitcultu a chutí neskutočne(ale odporúčam pred podávaním vychladiť /pridať ľad).